Guide till nya filmbokningssystemet

Nu har vi lanserat nya filmlistan och nya filmbokningssystemet.

Läs gärna igenom vår guide i samband med att du bekantar dig med det nya systemet eller titta på våra instruktionsfilmer nedan. Guiden går att ladda ner men finns också som frågor och svar längre ner på sidan.

Annars är det bara att sätta igång att botanisera bland filmer i Filmlistan - som ni hittar genom menyraden (ovan) - och sedan sätta igång och boka genom att Logga in. Läs mer om hur i guiden.

Eftersom systemet är nytt är vi tacksamma om ni meddelar oss om ni hittar felaktigheter eller har förbättringsförslag. Ni kan göra det genom vårt kontaktformulär.

Guide

Ladda ner vår guide till nya filmbokningssystemet (pdf).

Version 1. När guiden uppdateras byter vi version.

Instruktionsfilmer

Ni kan börja med att titta på våra instruktionsfilmer:

Kontakt

Har ni andra frågor än de ni hittar ned? Kontakta kansliet. Du hittar kontaktinformation på vår kontaktsida.
Ni kan också använda vårt kontaktformulär.

Frågor & svar

Inloggning

Vem kan få ett inlogg?

Styrelsemedlemmar i någon av de lokalföreningar som är anslutna till föreningen Sveriges Förenade Filmstudios.

Hur får jag ett lösenord?

För att få ett lösenord klickar ni på ”Logga in” och ”Glömt lösenord?” samt fyller i er epost-adress på sidan ”Återställa lösenord”. Klicka på ”Skicka återställningslänk”. Via epost får ni då en länk där ni kan skapa ert eget lösenord. Får ni beskedet ”Det finns ingen användare med den e-postadressen”? Kontakta i så fall SFF:s kansli, så ordnar vi en registrering.

Filmlistan

När uppdateras Filmlistan?

Filmlistan uppdateras kontinuerligt.

Varför hittar jag inte filmen jag söker?

Det kan finnas flera skäl:

  • Filmen är bokningsbar för filmstudior, men distributören har inte informerat SFF om det.
  • Distributören har inte släppt filmen till SFF än. Vid förfrågan kan det eventuellt ändå gå att lösa rättigheter för ett speciellt arrangemang.
  • Ingen distributör i Sverige har köpt rättigheter till filmen för biografvisning. I dessa fall kan det ändå gå att lösa, men det blir antagligen dyrare än vanligt och kan innebära en extra kostnad för filmstudion. Och det kanske inte finns någon svensktextad kopia.
  • Filmer som endast finns på DVD/BluRay läggs inte alltid till. De är så många att det är svårt att hålla en komplett lista.
  • Filmen har inte bedömts vara intressant för SFF och har gallrats bort för att hålla databasen aktuell och överskådlig. (Filmer som t ex fått väldigt låga betyg vid lansering eller aldrig bokats trots plats i filmilstan)

Filmlistan är alltså en guide, inte en komplett förteckning. Kontakta kansliet om ni vill visa en film som saknas i filmlistan.

Sökfunktioner

Vad kan jag söka efter i fritextfältet "Ange sökord"?

Du kan söka på titel (eller del av titel), regissör, medverkande och fritext (presentationstexten om filmerna).

Hur kan jag filtrera min sökning?

Det går också att filtrera sökningen utifrån land och årtal samt filmformat. Senare kommer vi dessutom att erbjuda vissa tematiska indelningar samt indelning i spelfilm, dokumentär, kortfilm och barn & ungdom.

Min biograf kan inte visa alla format, hur gör jag då? 

Då kan ni välja att söka film enbart utifrån de format ni kan visa. Kryssa i respektive ruta för de format ni kan visa.

Minneslista

Vad är minneslistan?

När du är inloggad kan du kan spara filmer i en minneslista. Klicka på ”Lägg till i minneslista” på respektive films sida. Under rubriken ”Minneslista” i menyraden hittar du de filmer du markerat. Att spara filmer i minneslistan kan vara praktiskt när ni diskuterar vilka filmer ni ska välja vid styrelse-/filmvalsmöte. Minneslistan är personlig, ingen annan som loggar in kan se din minneslista.

Kan andra se min minneslista?

Nej, minneslistan är personlig.

Filmbokning

Hur bokar jag film?

När ni loggat in syns en knapp – ”Lägg till i beställning” – på varje films respektive informationssida. (Knappen syns endast när man är inloggad.) Klicka på den om ni vill beställa filmen. När ni valt alla filmer till kommande säsong, går ni in på ”Beställning” i menyraden. Där fyller ni i visningsdatum för respektive film. Ni ska också godkänna villkor samt arbetsordning.  Därefter klickar ni på ”Skicka beställning”.

Var hittar jag min beställning/bokning?

När beställningen är inskickad lagras era filmval under fliken ”Bokningar” i menyraden.

Hur vet jag om min beställning har behandlats?

Under fliken bokningar kan ni se status på beställningen: om kansliet har uppdaterat bokningen till ”behandlas”, ”bokad” eller ”ej bokningsbar”.

Hur får jag min bokningsbekräftelse?

När allt är klart kan ni skriva ut er egen bokningsbekräftelse via webben under fliken bokningar. Klicka på "skriv ut".  Vi skickar också ett mejl med bekräftelse när bokningen är klar.

Vem kan boka film?

I dagsläget kan alla i filmstudion som har ett inlogg kan se och administrera allt. I ett senare skede kommer det att gå att begränsa behörigheter, till exempel vem som har rätt att boka film. Inledningsvis saknas detta.

Varför står det ej bokningsbar när jag försöker boka en film?

Det kan hända att ni på en specifik films sida inte kan boka filmen. Det står i så fall ”Ej bokningsbar” samt ”Filmen kan ej bokas på grund av dina behörigheter, eller för att tillgängligt format saknas på er biograf.” Det betyder att du antingen saknar behörighet att boka film för din filmstudio eller att ni inte kan visa de format som filmen är tillgänglig i. Det gäller till exempel om er biograf enbart kan visa DVD, men filmen du söker endast finns i DCP. Misstänker ni att detta är fel och att biografen kan visa filmens format? Kontakta i så fall kansliet.

Förr gick det att skicka med reserver till önskad bokning. Hur gör jag nu?

Ni behöver inte längre ange reservfilmer. Om någon beställd film inte går att boka, tar kansliet kontakt och frågar om reserv. Ett tips är att spara tänkbara reserver i minneslistan.

Hur gör jag om jag vill boka en film utanför säsongsprogrammet?

Filmstudior som vill göra specialvisningar (extra visningar utöver säsongsprogrammet), till exempel kortfilmsvisningar, jubileumsvisningar, barnfilmssatsningar eller annat, är välkomna att göra det via SFF. För att boka en specialvisning gör ni en bokning som vanligt, men ni väljer ”Specialvisning” istället för till exempel ”HT 2018” när ni gör er bokning. OBS! Dessa filmer ingår inte i kostnaden som faktureras för det ordinarie säsongsprogrammet. En extra avgift per film läggs till på fakturan. Avgiften är en subventionerad kostnad för filmhyran.

Kontaktregister

Var kan jag se min egen, och filmstudions, kontaktinformation?

Du hittar kontaktuppgifter under menyfliken "Studio: Filmstudionamn" till höger i menyraden.

Vem uppdaterar kontaktregistret?

Varje lokal filmstudio ansvarar för att det alltid finns aktuell kontaktinformation till ordförande, kassör och sekreterare samt filmansvarig.

Vad är en filmansvarig?

Filmansvarig är det som tidigare benämnts beordringsansvarig och den som i filmstudion ansvarar för att hålla kontakt med biografen och kontrollera att filmen har kommit i tid för visningen. Filmansvarig kan vara samma person som någon av ordförande, kassör eller sekreterare, men kontaktuppgifterna måste fyllas i.

Vad är tidigare visningar?

När en bokad film har visats hittar du, dagen efter visningen, filmen under fliken tidigare visningar som finns via länken "Studio: Filmstudionamn" till höger i menyraden.

Kan jag rapporetera publik i systemet?

Ja! Publiksiffrorna rapporteras direkt i bokningssystemet under ”Tidigare visningar”. OBS: Publiksiffran kan inte läggas in förrän dagen efter att visningen har ägt rum.

Min filmstudio sammanställer betyg efter varje visning. Kan vi rapporetera det?

Ja, nu finns möjligheten att skapa ett gemensamt SFF-betyg. Ni loggar in, går in på ”Studio…” och fyller i ert medelbetyg vid respektive film under fliken ”Tidigare visningar”. Betygen för respektive film genererar sedan ett gemensamt SFF-betyg i filmlistan. Genom att rapportera era betyg ger ni andra filmstudior en vägledning inför kommande filmval. OBS! Eftersom inte alla filmstudior använder sig av samma skala så behöver ni ange in vad som är ert max-betyg. Om medelbetyget blev 3,5 på en 5-gradig skala skriver ni 3,5/5, men om betyget var 3,5 på en 7-gradig skala skriver ni 3,5/7. På det sättet kan vi få ett gemensamt medelvärde oavsett skala.

Har ni fler frågor?

Kontakta kansliet. Du hittar kontaktinformation på vår kontaktsida.