Sagolandet
Fem års filmande samlat till ett personligt utblickande verk med kritisk syn på det svenska samhällets tillstånd. Jan Troells dokumentära långfilmsdebut väckte stor debatt och gick under lång tid på biograferna runtom i Sverige.
Parallellt med att spelfilmen gick i stå upplevde svensk dokumentärfilm ett ordentligt uppsving under 1980-talet. Jan Troells Sagolandet
(1988) hör tveklöst till dess största ögonblick. Marken var sedan länge
trakterad, men det här var första gången Troell gjorde dokumentär i det
längre formatet.
I drygt tre timmar och under fem års tid genomfar Sagolandet
ett Sverige som i jakten på det fullkomliga samhället är på väg att
förlora sin själ. Med dottern Johannas nedkomst och första framsteg som
röd tråd, och med den amerikanske psykoanalytikern Rollo May som
ledsagare och återkommande samtalspartner till Ingvar Carlsson och Tage
Erlander, reflekterar Troell över välfärdsamhällets materiella
utveckling och frånvaron av en andlig motsvarighet.
Som
dokumentärfilmare är Troell genrens stora betraktare. Hans meditativa
foto och associativa klippning frambringar mening och sammanhang ur den
synliga verkligheten. Här möts den realistiske berättaren med
bildlyrikern. I arton fristående kapitel framställs bilder och
motbilder, teser och antiteser. Utgångspunkten är oftast lokal, men
resultatet av allmänmänsklig räckvidd. Vardagliga schatteringar på
randen mellan glesbygd och civilisation, uteslutning och gemenskap, liv
och död. Om livsfarliga björnlokor, kycklingar som sorteras efter kön,
trosvissa brukshundsinstruktörer, bilbingo, önskade och oönskade
invandrare, skolungdomar som söker framtidshopp.
I ett
återkommande avsnitt skildras en varg på irrfärd i Skåne inför ögonen på
medier och skräckslagna invånare. I ett annat avlivas herrelösa katter
och hundar av en plikttrogen yrkesman – en av många i filmen – som först
kelar med djuren (för övrigt en scen som travesteras i Tomas Alfredsons
Fyra nyanser av brunt (2004), då med Robert Gustafsson i rollen som avlivare).
Redan
vid filmens premiär 1988 stormade känslorna. Den fick stor spridning
runtom i landet och på Fågel Blå i Stockholm visades till exempel Sagolandet under
ett helt år. Pressen skrev spaltmeter och privata brev strömmade in
till regissören. Vissa anklagade honom för att lämna ut aningslösa
individer i lösryckta sammanhang och hela Sverige i en självgod
amerikans frihetsretoriska analyssoffa. Andra hyllade Troell, däribland
några tillskyndare långt ut på högerflanken.
Sagolandet
är förvisso en djupt politisk film, men knappast i partipolitisk
mening. Mot de båda socialdemokraternas försök att försvara folkhemmet –
en före detta och en tillträdande statsminister – ställs Rollo Mays
utsagor om ett konformistiskt land där ordning och effektivitet blivit
viktigare än kreativitet och glädje, tankar som svävar långt över den
politiska vardagen. Kritiken framställs i ljuset av Sverige som modell
för en social utopi. Snarare än exklusivt riktad mot ett land utgör
filmen i dag en civilisationskritik mot västerlandet i stort. Ett
samhälle där intolerans och slutenhet växer sig allt starkare. Där
människan räds det främmande och stänger in sig för att uppnå trygghet.
Där jakten på frihet riskerar att övergå i inbillad frihet och ofrihet.
Om Sagolandet
var omdebatterad då så är den minst lika aktuell i dag, i sin satiriska
men också känsliga kritik av ett profitmaximerat, bokstavstroende och
alltför lycksökande samhälle. Likväl är det svårt att föreställa sig
dagens politiker, något så när med heder och ödmjukhet i behåll,
reflektera kring liknande frågeställningar.
I filmen når Troells
personliga engagemang kanske djupare än någonsin. Genom dotterns
medverkan och andra självbiografiska erfarenheter placerar regissören
sig själv i händelsernas värdeladdade centrum. Han är inte bara en
neutral observatör utan i hög grad medskapare till den värld han
skildrar.
Jon Asp (2015)