Sagolandet
Fem års filmande samlat till ett personligt utblickande verk med kritisk syn på det svenska samhällets tillstånd. Jan Troells dokumentära långfilmsdebut väckte stor debatt och gick under lång tid på biograferna runtom i Sverige.
Parallellt med att spelfilmen gick i stå upplevde svensk dokumentärfilm ett ordentligt uppsving under 1980-talet. Jan Troells Sagolandet
 (1988) hör tveklöst till dess största ögonblick. Marken var sedan länge
 trakterad, men det här var första gången Troell gjorde dokumentär i det
 längre formatet. 
I drygt tre timmar och under fem års tid genomfar Sagolandet
 ett Sverige som i jakten på det fullkomliga samhället är på väg att 
förlora sin själ. Med dottern Johannas nedkomst och första framsteg som 
röd tråd, och med den amerikanske psykoanalytikern Rollo May som 
ledsagare och återkommande samtalspartner till Ingvar Carlsson och Tage 
Erlander, reflekterar Troell över välfärdsamhällets materiella 
utveckling och frånvaron av en andlig motsvarighet.
Som 
dokumentärfilmare är Troell genrens stora betraktare. Hans meditativa 
foto och associativa klippning frambringar mening och sammanhang ur den 
synliga verkligheten. Här möts den realistiske berättaren med 
bildlyrikern. I arton fristående kapitel framställs bilder och 
motbilder, teser och antiteser. Utgångspunkten är oftast lokal, men 
resultatet av allmänmänsklig räckvidd. Vardagliga schatteringar på 
randen mellan glesbygd och civilisation, uteslutning och gemenskap, liv 
och död. Om livsfarliga björnlokor, kycklingar som sorteras efter kön, 
trosvissa brukshundsinstruktörer, bilbingo, önskade och oönskade 
invandrare, skolungdomar som söker framtidshopp. 
I ett 
återkommande avsnitt skildras en varg på irrfärd i Skåne inför ögonen på
 medier och skräckslagna invånare. I ett annat avlivas herrelösa katter 
och hundar av en plikttrogen yrkesman – en av många i filmen – som först
 kelar med djuren (för övrigt en scen som travesteras i Tomas Alfredsons
 Fyra nyanser av brunt (2004), då med Robert Gustafsson i rollen som avlivare).
Redan
 vid filmens premiär 1988 stormade känslorna. Den fick stor spridning 
runtom i landet och på Fågel Blå i Stockholm visades till exempel Sagolandet under
 ett helt år. Pressen skrev spaltmeter och privata brev strömmade in 
till regissören. Vissa anklagade honom för att lämna ut aningslösa 
individer i lösryckta sammanhang och hela Sverige i en självgod 
amerikans frihetsretoriska analyssoffa. Andra hyllade Troell, däribland 
några tillskyndare långt ut på högerflanken. 
Sagolandet
 är förvisso en djupt politisk film, men knappast i partipolitisk 
mening. Mot de båda socialdemokraternas försök att försvara folkhemmet –
 en före detta och en tillträdande statsminister – ställs Rollo Mays 
utsagor om ett konformistiskt land där ordning och effektivitet blivit 
viktigare än kreativitet och glädje, tankar som svävar långt över den 
politiska vardagen. Kritiken framställs i ljuset av Sverige som modell 
för en social utopi. Snarare än exklusivt riktad mot ett land utgör 
filmen i dag en civilisationskritik mot västerlandet i stort. Ett 
samhälle där intolerans och slutenhet växer sig allt starkare. Där 
människan räds det främmande och stänger in sig för att uppnå trygghet. 
Där jakten på frihet riskerar att övergå i inbillad frihet och ofrihet. 
Om Sagolandet
 var omdebatterad då så är den minst lika aktuell i dag, i sin satiriska
 men också känsliga kritik av ett profitmaximerat, bokstavstroende och 
alltför lycksökande samhälle. Likväl är det svårt att föreställa sig 
dagens politiker, något så när med heder och ödmjukhet i behåll, 
reflektera kring liknande frågeställningar.
I filmen når Troells 
personliga engagemang kanske djupare än någonsin. Genom dotterns 
medverkan och andra självbiografiska erfarenheter placerar regissören 
sig själv i händelsernas värdeladdade centrum. Han är inte bara en 
neutral observatör utan i hög grad medskapare till den värld han 
skildrar.
Jon Asp (2015)