Utvandrarna
Svältande familjer som drömmer om ett bättre liv dör på färden
över havet. Första delen av Jan Troells storverk sågs av en halv miljon
svenskar.
– Har du tagit allt det andra så kan du ju det
här med, vrålar Max von Sydow och kastar upp de sista stråna av den
borttorkade skörden mot himlen.
Prosten håller husförhör om
överheten medan allting ruttnar eller brinner upp och barnen äter vad
som helst. Till slut tar de djärvaste i Korpamoen fram det de gömt under
madrasserna: broschyrerna om Amerika, där maten sprutar upp ur jorden
och alla är lika mycket värda. Och lever man i Jesus kan man prata
engelska så fort man kommit över landgången.
Utvandrarna och Nybyggarna
hör till den svenska filmhistoriens mest älskade verk. Inhemska
kritikerna skrev om "höviska bokillustrationer", men de amerikanska
recensenterna var överväldigade. Troell berättade om deras land.
"Genom
hela filmen tänkte jag: jag vill åka till Amerika, till det land som
beskrivs i utvandrarens handbok." – New York Times om Utvandrarna
"Likt
Karl Oskars barn har vi förlorat kontakten med vårt ursprung. Troell
får oss att förstå vidden av det mod och den övertygelse som drev
våra förfäder till Amerika. 'Nybyggarna' är förvisso en svensk
film. Samtidigt är den en av de ytterligt få autentiska amerikanska
tragedierna." – New York Times
Ett kvarts sekel senare skrev Per
Ögren i BLM: "[Är] kritikerna blinda? Känner de inte igen ett
mästerverk när de ser ett? Att tala om ’bokillustrationer' när varje
bild – stenig, brungrå jord, en sjösjuks ansikte, ett bönemöte hos
den fromme sekteristen Danjel Andreasson – är ny, jungfrulig, frisk,
obrukad! […] Den ’personliga och bärkraftiga stil’ som svenska kritiker
efterlyste fanns ju där hela tiden, för den som ville se.”
Utvandrarna
sågs av en halv miljon svenskar, och drog på fyra månader in mer pengar
än någon svensk film dittills. Vilhelm Moberg, som vägrat låta någon
filma romansviten, ändrade sig efter Här har du ditt liv – Troells film
efter Eyvind Johnsons svit "Romanen om Olof".
Utvandrarna börjar
med en bild av en hage full av sten. Bakom en stengärdsgård arbetar
någon vi inte ser. Men vi hör de tunga, jämna slagen av ett redskap.
Genom hela filmen ska vi höra ljuden av människors arbete.
Troell
började fotografera som tonåring, för att hans bästa vän gjorde det.
"Min kärlek till stillbildsfotot har jag […] bevarat genom att jag
fortfarande tycker det är spännande med statiska bilder där bara någon
liten detalj – kanske en vindil – rör sig och ger en känsla av liv"
säger han intervjuad av Jon Dunås och Mikael Tapper i Filmhäftet. De
talar om att hålla fast vid sina intuitiva ingivelser, och Troell
berättar att han inför en scen i Ole dole doff tittade ut genom fönstret
och såg ett gammalt par som arbetade i en trädgård. Det blev en bild i
filmen.
Max von Sydows Karl Oskar är i Utvandrarna gift
med Kristina, som spelas av Liv Ullmann. Hon har beskrivit Troells
metod som dokumentär. I en närbild där hon hade repliker vände han
plötsligt kameran mot en fluga. Han såg något han tyckte var intressant
och ville titta närmare på det. I film efter film är det precis det han
gör.
Just Ullmanns fluga kom inte med, men New Yorkers berömda
kritiker Pauline Kael skulle ha uppskattat den. "[Troell] komponerar
varje scen som om det vore hans sista, men samtidigt vidgar han vår
uppfattning om vad filmlyrik egentligen är, för han är högstämd och ändå
poetisk, disciplinerad och ändå hänförd. […] I filmhistorien har det
bara funnits en handfull regissörer som också stått bakom kameran,
och ingen fotograf-regissör har tagit sig an en uppgift av denna
omfattning. Strängt taget är Troell den första riktigt stora
fotograf-regissören och han skänker en ny visuell och tematisk enhet
åt filmen. Han tycks låna ytterst lite av traditionell film och – till
skillnad från Bergman – närmast ingenting från teatern. […] Snarast
påminner 'Nybyggarna' om ett verk av någon stumfilmsmästare. Också
här är det som om allt visas på duken för första gången." Det är
en vacker beskrivning av Jan Troells mästerskap.
(Citaten är översatta av Per Ögren, BLM nr 5 1995.)
Nina Widerberg (2017)