Norrtullsligan
Spritköket på mattan och korven i skrivbordslådan i
kvinnokollektiv där fyra kontorister jagade av liderliga män lackar igen
nyckelhålet så de kan gå runt i underkläderna. Elin Wägner skrev boken
och Hjalmar Bergman manuset.
"Det var nästan som i
Paradiset. Guds fagra änglar, pilsner och en smeka med köttbullar." När
Pegg kommer hem från jobbet, dansar de andra kontorsslavarna i
kvinnokollektivet Norrtullsligan runt och halsar öl draperade i lakan.
De
lever som pojkarna i Peter Pan, fast fyra trappor över gården. De har
hål på strumporna och skinn på näsan, och de odiskade tallrikarna kör de
ner i skrivbordslådorna. Om kvällarna ligger de i knät på varandra och
röker.
Pegg, Baby, Eva och Emmy är "rekryter i armén av
viyellablusar". Viyella är ett tyg, och varje morgon åker tusentals vita
blusar och svarta kjolar på i den stora staden. Rekryterna sätter upp
håret med kaffekvarnen mellan knäna, borstar tänderna och skorna
samtidigt och äter frukost på väg nerför trappan. Hela dagen skriver de
maskin medan liderliga chefer cirklar runt dem som hajar. "Män må icke
under några som helst förevändningar taga plats i damkupé " står det på
väggen i kollektivet. Men plats tar de, och innan filmen är slut är det
roliga över. Tora Teje, som bett Gud frälsa Inga Tidblad från kärleken,
förlovar sig med en gubbe.
Norrtullsligan bygger på en
roman av den unga radikala Elin Wägner, men Bonnierfilm beställde ett
"lyckligt" slut av Hjalmar Bergman. Kvinnorättskämpen som blev
akademiledamot var en av de första kvinnliga journalisterna i Sverige,
och berättelsen om Norrtullsligan hade gått som söndagsföljetong i
Dagens Nyheter innan den blev bok. Wägner har berättat att hon skrev
avsnitten på fredageftermiddagarna.
Teaterregissören Per Lindberg
gjorde inte många filmer, men det borde han ha gjort. När Bonnierfilm
klippte bort en fantasiscen i Anna-Clara och hennes bröder
krävde han att man satte svarta lappar över hans namn på affischerna.
"Alla funderingar i stiliseringsväg har han dessbättre denna gång
slungat.", skrev en kritiker om Norrtullsligan. Men det har han inte. Bilden ner över skrivbordshavet är gjord fem år före King Vidors berömda kontorsbild i The Crowd
(En av de många). Och Lindbergs sätt att fotografera filmens stjärna är
anmärkningsvärt. Dramatendrottningen Tora Teje ger Pegg ett sorgset
drag som gör filmen mångtydig. I dröjande bilder står hon helt stilla,
filmad bakifrån. Det finns till och med en komposition där hon står vänd
in mot ett tomt hörn, med ryggen mot oss. Det enda som finns där är
tapeterna. Det är djärvt.
Elin Wägner recenserade själv filmen i Sydsvenska Dagbladet: "[…] Varför är Norrtullsligan
barnförbjuden? Ja, säg det! Livet är sådant, att man stundom tycker att
barn icke borde äga tillträde. Men denna fina, städade film? Nog visste
jag med mig att Norrtullsligan hade sina mörka sidor, men jag hade dock
trott, att den för sitt borgerliga patos kände Hjalmar Bergman, som
författat sceneriet, skulle ha lyckats utplåna dem med hjälp av Per
Lindberg, som skulle lyfta det hela upp i konstens sfär. Hade kanske
icke Hjalmar Bergman i somras, då Norrtullsligans öde avgjordes,
framgångsrikt fört moralens talan gentemot mig, som punkt för punkt fått
ge vika? […]
[Det] vimlar av täcka ansikten med Lili Ziedner
som passande kontrastverkan. Av den kvinnosjälskunnige regissören har
hon, den enda, som icke är skön, tilldelats rollen av socialt
intresserad strejkagitator. Tora Tejes ansikte är det som man bäst
kommer ihåg. Det tränger även för mig bort alla minnesbilder och
fantasibilder och sätter sig självt igenom med sitt djupa vemod, sitt
milt ironiska löje över kamraternas, chefens, de rika släktingarnas och
egna svagheter. […]
Filmen slutar lyckligt, ty denna filmchef är
en fin och hygglig man och ingen cyniker, vilket man ju ser, så fort
Egil Eide haft sin första scen. Lyckligt och egentligen sentimentalt,
men det gör ingenting, ty de sista scenerna äro av de nyssnämnda
uppfinningsrika herrarna kryddade med en rad lustiga intermezzon, som ta
bort den söta smaken.
Vid utgången träffade jag en dam, som
ävenledes är bekant med den verkliga Norrtullsligan, och vi företogo en
hastig revy av dess medlemmars öden. Gifta, alla utom en! Jag tyckte jag
hörde Hjalmar Bergman säga: anser ni det okonstnärligt att bli gift? "
Nina Widerberg (2015)